Waldorfská škola Jinonice

11.02.2025

akce: studie rozvoje školního areálu

místo: ul. Mezi Rolemi, Praha 5, Jinonice

datum: leden 2025

stavební objem: cca 1500 m2

n a v r h o v a n ý   o b j e m   Z Š

Navrhujeme školní budovu jako soubor dvou vrstev – nízké přízemní obsahující veškeré společné a speciální prostory a objektů pavilonů kmenových tříd osazených v patře, na zelené střeše podstavy. Navazujeme tím na stávající pavilonové řešení, které ale propojujeme s organizmem školy suchou nohou - opouštíme nevýhodné solitérní řešení, ale ponecháváme klidnou a soustředěnou pozici kmenovým učebnám.

Celou kompozici tvarujeme jako nepravidelné dvojité E, páteří orientované do ulice Mezi rolemi a křídly se otevírající směrem k parku a budově Lycea. Jednotlivá křídla jsou umístěna tak, aby byla optimálně zachována stávající zahrada se vzrostlými stromy a aby byla dobře prosvětlená z obou stran. Současně tak vytváří tři zálivy – dvě zahrady (pro 1. a 2. stupeň) a jeden centrální školní dvůr uprostřed.

Spodní podstava je přízemní, volně rozprostřená po svahu. Její obrys je tvořen rozlámanými nepravoúhlými liniemi, které lépe zapadají do vesnické zástavby a současně podporují waldorfskou estetiku krystalických forem. Na střeše celého přízemí navrhujeme zelenou extenzivní střechu, která nahrazuje původní travnatý pokryv pozemku, zlepšuje klima v učebnách a dodává objektu krajinný ráz.

Dispozičně jsou zde umístěny veškeré společné a doplňující prostory stoupající po kopci: nejníže položená jídelna s kuchyní, hlavní (divadelní) sál, knihovna, laboratoře ICT, vedení školy, kabinety, jazykové učebny, dílny, ruční práce a nahoře u hřiště školní družina.

Pavilony kmenových učeben na střeše podstavy jsou podlouhlé kvádry, zhruba v polovině délky zalomené, opět pro lepší zapojení se do vesnické urbanistické struktury.

Jsou řešeny lapidárně jako dvoj-trakt se společnými chodbami orientovanými na JV a učebnami na SZ. Toto řešení již velmi dobře funguje v nové budově D – nedochází k přehřívání učeben či oslňování v zimních měsících (nízké slunce). Naopak v topné sezóně lze využít vyhřívání vnitřních prostor sluncem. Chodba je široká, dobře osvětlená a pobytová.

Navrhovaný objem ZŠ je na pozemku osazen tak, aby dotvořil východní uliční čáru ulice Mezi rolemi a vytvořil odpovídající protiváhu původní obytné zástavbě na západní straně. Nová linie budovy tvořící ulici je měkce lomená, v kontextu vesnické struktury.

Západní hrana objektu je "rovnoběžná" s osou ulice. Od hranice pozemku odstupuje tak, aby byl splněn povinný dvoumetrový odstup a zároveň aby se podél celého školního pozemku vytvořila nová kolmá parkovací stání (na pozemcích školy i obce), která škole dlouhodobě chybí. Ulici doplňujeme o průběžný chodník, stromořadí a městský mobiliář, zejména v místech vstupů do objektu.


u r b a n i s t i c k é   ř e š e n í   k a m p u s u   Z Š + S Š

Objemy obou škol (ZŠ a SŠ) jsou svými hřebenovými strukturami otočené do sebe, tvoří jeden organismus s páteří veřejného parku v ose, který se rozlévá do vytvořených zálivů školních budov. Vzniká zde chráněné vnitřní prostředí krajinného rázu. Po obvodu jsou lemovány a obsluhovány novými či dotvořenými zklidněnými komunikacemi.

Oba objemy navrhujeme s nízkou výškovou hladinou o maximálně dvou podlažích (průměrná podlažnost 1,5), což považujeme za důležité v urbanistickém kontextu venkovské struktury na hraně volné krajiny.

Jejich tvarování vychází z rostlé okolní zástavby podlouhlých hospodářských staveb, kde neexistuje přesný pravý úhel ani absolutně rovná linie.

Oba objekty se současně snaží propojit a splynout se silným krajinným kontextem okolí.